Användnings- och leveransvillkor för webbutiken
Användnings- och leveransvillkor för webbutiken
Gäller från och med 01.12.2021.
1. Allmänt
Grankulla apotek 2471719-6
kauniaisten.apteekki(at)apteekit.net
Grankullavägen 7, 02700 Grankulla
tel. 09 505 1331
Apotekets webbutik säljer produkter till företag och privatpersoner. Av minderåriga kunder kan vi kräva vårdnadshavarens samtycke och betalning endast via nätet. Apoteket är skyldigt att övervaka bland annat till vem produkterna säljs och att köparna har uppnått den ålder som krävs. Därför begär och samlar apoteket i vissa fall in kundernas personbeteckningar. Det här görs med stöd av dataskyddslagen och på det sätt som beskrivs i dataskyddsbeskrivningen.
Apoteket kan ändra leveransvillkoren ensidigt. Läs därför leveransvillkoren innan du beställer från vårt webbapotek.
2. Produkter och priser
Priset på produkterna och tjänsterna och deras egenskaper presenteras på vår webbplats. I priserna ingår gällande mervärdesskatt. Mervärdesskattesatsen kan variera enligt produkt eller tjänst. De angivna priserna gäller tills vidare eller den tid som anges separat i webbutikens produktinformation. Om ett felaktigt pris som avviker så märkbart från det verkliga priset att kunden borde ha förstått att det är fråga om en felaktig uppgift, är det felaktiga priset inte bindande för apoteket.
3. Beställning
Beställningen går till så att kunden flyttar de valda produkterna till varukorgen. I samband med beställningen uppger kunden namn, adress, e-postadress och telefonnummer dit apoteket kan skicka sms. När kunden beställer kan han eller hon välja om apoteket ska ta kontakt för läkemedelsrådgivning eller inte. När det gäller egenvårdspreparat som kräver mer rådgivning kan kunden inte vägra läkemedelsrådgivning. Ålderskravet för köp av nikotinersättningsprodukter är 18 år. Åldern säkerställs automatiskt hos inloggade kunder och för kunder som inte loggat in krävs stark elektronisk identifiering i varukorgsskedet.
Vid beställning av receptbelagda läkemedel krävs stark elektronisk identifiering (Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet Fimeas föreskrift om apotekets webbtjänst, 2/2011), och utifrån identifieringen får man reda på kundens personbeteckning. När receptbelagda läkemedel beställs kontaktar apoteket alltid kunden för att gå igenom beställningen.
Meddelanden om hämtning av beställningar skickas alltid som e-post eller sms. Kunden ansvarar för att de personuppgifter och andra beställningsuppgifter som han eller hon ger på apotekets beställningsblankett är riktiga och fullständiga. Vi levererar beställningar endast till det finländska fastlandet.
Orderbekräftelse
Efter att beställningen lyckats skickas en orderbekräftelse till kunden via e-post. Orderbekräftelsen innehåller de centrala uppgifterna i beställningen och information om hur man utnyttjar ångerrätten.
Av grundad anledning förbehåller apoteket sig rätten att inte godkänna beställningar. Om vi av någon anledning inte kan bekräfta en beställning meddelar vi kunden så fort som möjligt.
Betalning och betalningssätt
Inköpen betalas med de betalningssätt som man kan välja vid varukorgen. I apotekets webbutik är det möjligt att välja följande betalningssätt:
Betalningsförmedlingstjänsten realiseras och tillhandahålls av Paytrail Oyj (2122839-7) som samarbetar med finländska banker och kreditinstitut. Paytrail Oyj anges som betalningsmottagare på kontoutdraget eller kortfakturan och förmedlar betalningen till köpmannen. Paytrail Oyj har auktorisation för betalningsinstitut. Vid reklamation ber vi er att i första hand kontakta produktleverantören.
Paytrail Oyj, FO-nummer : 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
tel. 0207 181830
Leveranssätt och leveranskostnader
I leveranskostnaderna ingår expeditions- och förpackningskostnader. Vid varukorgen ser du vilka olika leveranssätt du kan välja för din beställning och eventuella leveranskostnader för respektive leveranssätt. Leveranstiden är beroende av det leveranssätt som du valt och på produkttillgången.
Apoteket använder följande leveranssätt:
· Avhämtning från apotekets kassa (Grankullavägen 7, 02700 Grankulla), 0 €
· Avhämtning från apotekets avhämtningsfack (Grankullavägen 7, 02700 Grankulla), 0 €
· Hemtransport i Grankulla (vardagar), 15 €
· Hemtransport i Esbo, Helsingfors och Vanda (vardagar), 18 €
(beställ innan kl. 17:00)
· Post: Postpaket, 5,50 €
· Post: Hempaket, 11,50 €
4. Konsumentens ångerrätt
Konsumenten kan ångra sitt köp genom ett meddelande som uppgörs inom 14 dagar från det att varan eller det sista varupartiet togs emot eller serviceavtalet ingicks. Meddelandet kan göras på en ångerblankett eller formuleras fritt med exempelvis ett e-postmeddelande.
Ångerrätten gäller inte läkemedel.
Ångerrätten gäller inte företag eller sammanslutningar utan särskilt avtal.
Ångerrätt gällande varor (fysiska produkter)
En konsument har 14 dagars ångerrätt enligt konsumentskyddslagen. Varan ska överlämnas för transport till logistikaktören inom14 dagar från ångermeddelandet.
Kunden ska hålla den mottagna varan till väsentliga delar oförändrad och oförminskad för att ha rätt att få tillbaka hela den summa som han eller hon har betalat. Utan att förlora sin ångerrätt kan kunden öppna eller ta isär förpackningen för att granska varans egenskaper och funktion och för att undersöka varan på samma sätt som i en affär. Produktförpackningen är en del av produkten och
ska därför öppnas och behandlas försiktigt så att produkterna kan returneras i sina egna förpackningar.
Om kunden börjar använda produkten ansvarar han eller hon för varans värdeminskning. Om varan har förändrats eller minskat väsentligt har apoteket rätt att ta ut den summa som motsvarar värdeminskningen. Om varan inte går att sälja på grund av att den använts kan apoteket helt och hållet vägra att betala tillbaka den summa som konsumenten betalade.
Undantag i ångerrätten
Enligt konsumentskyddslagen har man inte rätt att ångra ett köp av förseglade varor som av hälsoskäl eller hygieniska skäl inte kan återsändas om sigillet har brutits. Sådana är bl.a. läkemedel kosmetika, kontaktlinser och produkter som gäller sexuell hälsa.
Enligt konsumentskyddslagen gäller ångerrätten inte produkter som vid tillverkningen ges en personlig prägel.
Anvisningar för returnering
Kunden svarar för kostnaderna för returneringen.
Varan ska förpackas så att den inte skadas under transporten.
Varan kan återsändas per post och det lönar sig att begära kvitto på försändelsen som bevis på att varan returnerats.
Returadress:
Grankulla Apotek
Grankullavägen 7
02700 Grankulla
Tjänster
En konsumentkund kan frånträda ett tjänsteavtal inom 14 dagar från det att tjänsteavtalet ingicks.
En tjänst kan börja utföras efter bekräftelse innan ångerfristen har löpt ut om konsumentkunden har gjort en uttrycklig begäran om detta. Ångerrätt saknas om tjänsten har fullgjorts i sin helhet innan ångerfristen har löpt ut och kunden har vetat om att ångerrätten gått förlorad.
Genom att beställa en tjänst från apotekets webbutik anses beställningen vara en uttrycklig begäran om att tjänsten ska börja utföras innan ångerfristen löper ut, och kunden har informerats om förlust av ångerrätten i orderbekräftelsen genom att godkänna dessa avtalsvillkor med sitt köpbeslut och genom att kryssa i nämnda begäran vid beställningen.
Återbetalning
Köpesumman återbetalas till konsumentkunden senast 14 dagar efter att ångermeddelandet har kommit. Apoteket har rätt att avhålla sig från återbetalning tills varan har returnerats eller kunden har visat att han eller hon har skickat tillbaka varan, exempelvis genom ett returkvitto.
Vi återbetalar de mottagna betalningarna med samma betalningsmedel som kunden har använt.
5. Reklamationer
Kontakta apoteket om produkten har kommit bort eller skadats i transporten, om den inte motsvarar beställningen eller är felaktig, eller om det är fel i leveransen av tjänsten. Det går lättare att reda ut ärendet om apoteket kontaktas så snabbt som möjligt.
Ångerfristen om 14 dagar vid handel i webbutiken begränsar inte konsumentkunden att åberopa fel efter ångerfristens ut
apoteket för felet i enlighet med konsumentskyddslagen. Apoteket svarar för kostnaderna för returneringen av den felaktiga produkten och för andra tvingande skyldigheter enligt konsumentskyddslagen.
Kundservice
Vår personal hjälper dig i frågor som gäller din beställning.
Ta kontakt per telefon på nummer 09 505 1331 eller via e-post kauniaisten.apteekki(at)apteekit.net.
Leveranser som inte avhämtats
För försändelser som kunden, utan att ha lämnat något ångermeddelande, inte har avhämtat från posten uppbär vi en returneringsavgift som motsvarar kostnaderna. Att enbart låta bli att avhämta försändelsen anses inte vara meddelande om returnering.
Ansvarsbegränsning
Apoteket ansvarar inte för någon direkt eller indirekt skada på beställningen, leveransen, produkten eller tjänsten annat än vad som föreskrivs i konsumentskyddslagen eller någon annan lag.
Reklamation och avgörande av tvister
Om meningsskiljaktigheter som gäller avtalet inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna kan en konsumentkund föra ärendet vidare till konsumenttvistenämnden (www.kuluttajariita.fi) för avgörande. Innan ärendet förs till konsumenttvistenämnden för behandling ska konsumenten kontakta konsumentrådgivningen (www.kuluttajaneuvonta.fi).
En konsumentkund kan välja att inleda behandlingen av ett tvisteärende också online via tvistlösningsplattformen (ODR). För mer information se europeiskt konsumentcentrum, www.ecc.fi.
Ytterligare uppgifter om konsumentens rättigheter vid webbhandel får du på konkurrens- och konsumentverkets webbplats www.kkv.fi
Vid tvister tillämpas Finlands lag och forum för tvisterna bestäms enligt Finlands lag.
6. Annat
Vi förbehåller oss rätten att ändra våra leveransvillkor. Kunden ska läsa gällande leveransvillkor innan beställningen görs.
Apoteket behandlar alla kunduppgifter fullständigt konfidentiellt.
Loreals produkter (LRP, Vichy, CeraVe) och försäljningsrådgivning har reserverats för besökare med hemort eller bosättningsort inom EFTA- eller EES-området. Vi avhåller oss från försäljning eller försäljningsrådgivning till områden utanför EFTA eller EES.